Bejegyzés

Végre egy algoritmikus feladat – gyári szám intervallum

Cégek ügyvitele nem izgalmas dolog. Az ügyviteli szoftverfejlesztés egy kicsit unalmas. Az ezzel kapcsolatos szoftverfejlesztési feladatok sem azoknak valók, akik egyetemen tanult algoritmusokkal akarnak foglalkozni. A pénz beszél…

De ma végre jött (na jó, azért minden hónapban van egy-egy) egy igazi ritmikus sportgimnasztika algoritmikus programozási feladat:

“Bizonylatokon a gyári számok, amennyiben azok egymás utániak, legyenek intervallumokká összefogva.”

switch_serial

Mit jelent ez a gyakorlatban? Vegyünk egy példát, az alábbi gyári számokkal: 1,7,4,6,9,8,2. A specifikáció szerint az alábbit kell kapnunk: 1-2,4,6-9. Vagy ezt: 1,2,4,6,9. Azaz a feladat belülről úgy néz ki, hogy sorba rendezés után a kihagyásmentes részeket szerepeltessük egyben, kötőjellel megadva az első és utolsó értéket, ha a (rész)sorozat hossza legalább három. Ezzel így még nem is lenne probléma, esti TV nézés közben majd jön a megoldás.

De mi van akkor, ha a gyári számok nem csak számok, hanem: ABC-X123, ABC-X124, ABC-X126, ABCX-126? Ilyenkor az “illeszkedési”/”egymás után jön” mintavételt jobban körül kell járni. Úgy néz ki, hogy három esti TV nézés is rá fog menni. De izgalmas!

Miért jelenik meg 3 hetente frissítés?

Legutóbbi nyílt napunkon Fehér Péter, több sikeres vállalkozás (www.uzletitervek.hu, stb.) tulajdonosa kérdezett minket arról, hogy miért jelenik meg három hetente Symbol Ügyvitel frissítés. Elégedett felhasználóként nem is érti, mire föl a frissítési ablak.

Minden kérdésére készségesen válaszolt Balázs Csaba fejlesztési vezetőnk, aki talán a legkompetensebb a témában.

FP: Miért ilyen gyakran?
BCS: Röviden? Mert képesek vagyunk rá.

FP: És kicsit hosszabban?
BCS: Van mit és tudjuk, hogy hogyan. Általában 3-4 heti gyakorisággal gyűlik össze annyi újdonság, hogy érdemes legyen egy csomagként megjelentetni. Próbálkoztunk már kéthavi kiadással, de olyan mennyiségű volt az újdonság, hogy két nyílt napon tudtuk csak bemutatni a programot. Pontosítok, a program újdonságait.

FP: Ennyi javítanivaló van?
BCS: Újdonságokat említettem az előbb is. Újdonságok teszik ki a fejlesztés 75-80%-át. Van benne javítás is, ezek általában apróbb felhasználói visszajelzések, nem komoly hibák. És igen, több, mint 3/4-e újdonság. Ezek vagy a programunk újdonságai, vagy valóban ügyviteli újdonságok.

FP: Valóban folyamatos a fejlesztés?
BCS: A jó szoftver sosincs kész. Ahhoz a programhoz nem készülnek új fejlesztések, amelyet nem használnak. Nálunk, a folyamatos használatból adódóan mindig merülnek fel igények.

FP: És ezeket a programba beépítitek?
BCS: Mindig mosolyogni szoktam a felhasználói igényeken, persze nem gúnyosan. Elmondhatjuk, hogy nagyon ritka a valóban új igény. A programunk alapja egy négy generációt megélt ügyviteli rendszer, amelyet cégünk egy akvizíció során már magáénak tudhat. Ezen a négy verzión már nagyon sokat tapasztaltunk. Legyen szó általános igényekről vagy speciális üzleti folyamatról, a nagy részük már tervbe van véve nálunk. Azaz nemsokára a polcról tudjuk kiszolgálni az olyan igényeket is, mint a munkaruha kihordási idő nyilvántartása. Tavaly év végén 2011.decemberéig volt meg a fejlesztéi tervünk, van mit csinálni.

FP: És most?
BCS: 2012. Karácsonya is munkával fog telni (nevet)

FP: Érdemes akkor még várnom 24 hónapot?
BCS: Dehogy! A termékünk a maga nemében már megjelenése után jól állta a sarat, mert szükség volt valami modern rendszerre. Az akkori rendszerek 6-10 éve készültek, ebből adódóan legalább 7-11 éves technológiával. Felkevertük az állóvizet. A termék egy évvel a megjelenése után jól szerepel, számos funkciójában lekörözte versenytársait.

FP: De ha még nálatok is vannak fejlesztési tervek, akkor más, 6-8 éves termékekben ezek miért nem találhatóak meg?
BCS: Megtalálhatóak. A maguk módján. Minden rendes ügyviteli szoftver megvalósítja az évek során összegyűlt funkciókat, de azok vagy ügyfél igények alapján készültek – ügyviteli szakértelem nélkül – vagy csak fejlesztői gondolatokat figyelembe véve. Ez pedig a valóságtól messze van. De egy még fontosabbat kiemelnék, a precizitást. Minden dolgot több féle módon megvalósíthatunk, de kevés termék van, ami a felhasználói kényelmet és a legapróbb igényt is megvalósítja. Mi erre törekszünk, azaz hogy legyen élmény az ügyvitel!

FP: Mondasz erre egy példát?
BCS: Jó példa a gyári szám kezelés. Minden szoftverterméknek része, de vajon használható-e? Nálunk nem az a cél, hogy a gyári számok a számlán megjelenjenek, hanem valóban ki tudjam mutatni, hogy milyen gyári szám hányszor és mikor fordult meg nálam. És ezt még Symbol-osan megspékeljük azzal, hogy termékenként a gyári szám bevitele maszkolható. Azaz mobiltelefonoknál nem tudunk nem 15 jegyű IMEI számot beírni, nem tudjuk elgépelni.

FP: Azt hiszem, erre mondjátok, hogy innovatív
BCS: Meg az egészre, amit itt csinálunk. 80% gondolkodás, 20% munka.

FP: Elején említetted, hogy tudjátok a hogyant is. A konkurencia nem tudja?
BCS: Pontosítsunk. Nem szeretem a konkurencia szót. Azt sugallja, hogy egy van, aki a legjobb és a végén is csak egy maradhat. Inkább használjuk a versenytárs szót, hiszen verseny azért van.

FP: Szóval, a versenytársak nem ismerik a hogyant?
BCS: Mindenki ismeri a saját hogyanját. A miénk lehetővé teszi, hogy 3-4 hetente kiadjunk egy verziót, amely az ország több száz számítógépén tökéletesen frissül – még soha nem volt ezzel kapcsolatban hiba – és megoldást szállít a problémákra. Sokáig terveztük a saját rendszerünket, a cél pont az volt, hogy könnyen tudjunk hozzáilleszteni, könnyen lehessen bővíteni.

FP: Említetted, hogy problémák vannak…
BCS: Mindenkinek, Neked is, ha valami nem működik vagy nem elég hatékony, akkor az probléma. A remek ötleteidet rajtad kívül álló okok miatt nem tudod megvalósítani, a fránya számítógép vagy a számlatömb a szűk keresztmetszet. Ezek a problémák, amikre megoldást nyújtunk. Valódi megoldásokat.

FP: Mik a jövőbeni tervek?
BCS: Decemberben is marad a 3 heti gyakoriság, sőt egy kicsit bele is húzunk, két kiadás is lesz. Amíg a többiek pihennek, addig mi dolgozunk, mert az ügyvitel a szenvedélyünk. (nevet) Ismét 42 újdonságra jut 13 javítás, módosítás, lesz benne iparági újdonság is, mint amilyen a Symboogle volt. De erről többet majd a szoftverkiadáskor.

FP: 2012 decemberében folytatjuk a beszélgetést?
BCS: Ismételjük meg gyakrabban! Büszkék vagyunk a munkánkra, ezt kívánjuk továbbra is csinálni. Nagyon jó visszajelzések érkeznek. A kedvencem a: “Hol voltak maguk idáig???