Csomagküldés Trans-o-flex-szel

Közeljövőben megjelenő programváltozatunk számos modulban hoz bővülést, ezek közül az egyik a csomagküldés.

A Symbol Ügyvitel v1.104-es verziója előreláthatóan 82 változás bejegyzést fog tartalmazni, ezek közül az egyik a csomagküldés modul bővülése. Azon partnereink, akik a Trans-o-flex Kft-vel szállíttatnak könnyebben, gyorsabban és pontosabban fognak tudni csomag adatokat feladni a szállítmányozó cégnek.

Az eddig megszokott módon összeállíthatják a csomagokat, ellenőrizhetik a készletet, majd egy mozdulattal elküldhetik a Trans-o-flex rendszernek. A szállítmányozó cég rendszere gyűjtő listát és csomag etiketteket tud nyomtatni az átadott adatok alapján. Mindezt hiba nélkül, pont arra a címre küldve, amit a vevő megadott (akár a weboldalon, a rendelés leadásakor).

TransOFlex

 

Csomagküldő modulunk természetesen továbbra is használható DPD, GLS, Royal-Sprint és Waberer’s csomagok feladására és várjuk további szállítmányozó cégek jelentkezését.

 

Közvetlen adatcsere a felhöben: Cloud Fx()

Cégünk elkötelezett amellett, hogy a felhő és SAAS technológiákat magasabb szinteken is kihasználja. Symbol Sky felhőt használó ügyfeleink számára elérhetővé tettük a Cloud Fx() szolgáltatást, amellyel közvetlenül cserélhetnek adatot vevőikkel, partnereikkel.

Nem csak 5GB ingyen tárhely

A felhő és vele együtt a SAAS szolgáltatások nem azt jelentik, hogy 5/10GB tárhelyet kapunk fájljaink tárolásához és programot futtathatunk távoli asztalon. Nem merül ki abban a felhő, hogy webes felületen be tudunk lépni és bizonyos adatokat meg tudunk jeleníteni egy böngészőben.

 

Távoli adatcsere a partnerekkel

A Software as a Service működés sokkal inkább azt jelenti, hogy a szoftver és az általa tárolt adatok egy részét elérhetővé teszem mások számára, esetleg mindenki számára. Ezek lehetnek árlisták, általam forgalmazott termékek leírásai, készletinformációk. Könyvelési vagy HR információk (persze csak a könyvelőnek!).

 

Interaktív tevékenységek is

A felhő által publikált adatok mellett van egy másik fontos szegmens is, ez pedig a interakció. A felhő szolgáltatások nem csak adatkinyerésre használhatóak, azokkal műveletek is végezhetőek. Ez lehet távoli rendelés rögzítés, rendelésinformáció módosítás, távoli gyártó egység irányítása és vezérlése vagy akár beléptető rendszer naplózás több telephelyen.

Amennyiben felkeltette érdeklődését a Cloud Fx() szolgáltatás, bővebb információt a Symbol Cloud webhelyen talál.

 

Symbol Ügyvitel v1.102 “Trieste”

Két hónap várakozás után kiadásra került a Symbol Ügyvitel v1.102-es verziója. A hosszabb verziókiadási idő miatt nem is csoda, hogy az eddigi legtöbb programváltozás ebben a verzióban jelent meg. A “Trieste” fantázianévre hallgató verzióban is próbáltuk megtalálni az egyensúlyt az újdonságok illetve a meglévő funkcionalitás kényelmesebbé tétele között. Előzetes teszt visszajelzésekből azt látjuk, hogy ez sikerült.

[learn_more caption=”Trieszt városáról részletesen ide kattintva…”] Trieszt (olaszul Trieste) kikötőváros Észak-Olaszországban, Friuli–Venezia Giulia régió közigazgatási székhelye. A város püspöki székhely. Két ismert obszervatórium található itt, a csillagvizsgáló és a geofizikai, amely köré szerveződött az 1924-ben létrejött egyetem is. A város székhelye a kávétermékeiről ismert Illycaffe S.p.A. vállalkozásnak és a Generali Biztosító és az osztrák alapítású Lloyd Triestino hajózási társaságnak. 1382-től 1918-ig a Habsburg Birodalom része volt, a birodalom legfontosabb hajózási és hadikikötőjeként, egyben székhelye az Osztrák Tengermellék tartománynak. Itt határozták meg az Adria feletti magasságot, mint a korábbi hazai magasságmérés alapját is. A város a Saint-germaini békeszerződéssel került 1918-ban Olaszországhoz.[/learn_more]

 

Fejlesztések az 1.102-es verzióban:

Csak a legfontosabbakat említjük, a teljes lista elérhető a tudásbázisban.

 

Bizonylat készítés több forrásbizonylatból
Bizonylat listákról készített bizonylat átmenet (pl.: szállítólevelek számlázása) több forrásbizonylat felhasználásával is (pl.: több vevői rendelés kiszolgálása szállítólevéllel vagy számlával) működik. Eltérő vevők esetén a rendszer lehetőséget biztosít a vevő kiválasztására.

Dokumentum böngésző
Dokumentum böngésző felületen a csatolt dokumentumokat tekinthetjük át lista formában. Külön menüpontban kaptak helyet a vevő-, szállító-, termék és dolgozói dokumentumok.

Gyors felhasználó váltás
Gyors felhasználó váltás segítségével (főképernyőn CTRL+ALT+L) a program felhasználói között gyorsan lehet váltani. A felhasználóhoz generált PIN kód segítségével lehet ugyanazzal vagy egy másik felhasználóval belépni a programba.

Számla ÁFA 2M Ft felett
Beállítástól függően, ha a számla ÁFA tartalma meghaladja a 2M Ft-ot, úgy a rendszer ellenőrzi, hogy a vevő adószáma meg tud-e jelenni a bizonylaton: vevő rendelkezik-e adószámmal és a rendszerbeállítások alapján megjelenik-e.

Készpénzes számla havonta 1.5M Ft felett
Beállítástól függően, ha a havi készpénzes számlák összege meghaladja az 1.5M Ft-os, törvényben meghatározott bejelentési határt, úgy figyelmeztetés jelenik meg.

Egyenlegközlő tömegesen
Az egyenlegközlők küldésére alkalmas listákról több vevőt/számlák kiválasztva, tömegesen is küldhető egyenlegközlő.

Termék többnyelvű megjegyzések
Termék megjegyzések több nyelven megadhatóak, a bizonylat nyomtatványokon nyelvhelyesen jelennek meg.

Szállítói projekt rögzítése
Projektek új jellemzője a szállítói jelleg rögzítése. Ennek megfelelően a partner csak az egyik vagy csak a másik irányú bizonylatokon kerül automatikusan kitöltésre.

NAV cégadatok lekérdezése
NAV cégadatok lekérdezése cégnév alapján (NAV szerver lassú működése miatt) kiiktatásra került. Adószám alapján való lekérdezés továbbra is elérhető.

Rendszeres számlázás, hó utolsó napja és utolsó munkanapja
Rendszeres számlázás, hó utolsó napján és utolsó munkanapján is lehetséges.

Árfolyam letöltés valutában
Bankoktól történő árfolyam letöltés esetén lehetőség van a deviza értékek helyett valuta értékeket letölteni. A lehetőség MNB-től való letöltésnél nem áll rendelkezésre.

Automatikus kódkiosztás szabály
Automatikus kódkiosztás formátuma megenged egynél több # jel használatot is. Ilyen esetben nullákkal feltöltve kerül a kód kiosztásra. A V/SZ/T/P kódok használata nem kötelező.

Szerződés számlázásakor behelyettesítő mezők
Szerződés számlázásakor már a szerződésen megadhatóak a behelyettesítő mezők (“A #szerzodes# számú szerződés alapján készült #teljesiteshonap# havi számla.”)

 

Ötödik elem: Az adat, mint alapanyag

Az informatika világa megteremtette az ötödik elemet, amely az adat. Úgy vélem, hogy a föld, levegő, tűz és víz mellett az adat is elengedhetetlen “anyag” a világban. De ne felejtsük el, hogy ez csak egy alapanyag! Ebből valami más készül…

 

Adat a világ

A megnövekedett számítógépes kapacitás (önmagában maguk a számítógépek nagy száma) következtében mérhetetlen mennyiségű adatot állítunk elő világszinten. Minden emberre, minden pénzügyi műveletre és minden ügyviteli tevékenységre vonatkoztatva napi 10.000 új adat áll elő. És minden adat előállítása során további adatok keletkeznek. Kattintunk a böngészőben, ez egy adat. Nem kattintunk, mert nem érdekel minket egy link, ami fölött állunk az egérrel. A nem kattintás is egy adat!

Ez csak egy alapanyag

Ahogy a bauxitból, a timföldön (mellékterméke a vörösiszap) keresztül alumíniumot (Al) állítunk elő, úgy használjuk fel az adatot valami más előállítására. Az adatból információ lesz. Definíció szerint az adat csak sok szám egymásutánja. Az információ pedig egy olyan már letisztított tényadat, amely jelentéssel bír.

Az információvá alakításhoz szükséges idő 60%-át az elérhető adatvagyon feltérképezése, releváns és megfelelő minőségű adatok kiválasztása, tisztítása és megismerése, illetve megfelelő szerkezetre transzformálása viszi el. A maradék idő a tényleges munka, amely során felépítjük az információ gyárat. És még csak a gépsorok vannak készen…

Amikor a gyár működni kezd

A gyár felállítása is már egy komplett folyamat. A gyártás azonban most indul csak el! A forrásadatok felhasználásával információt állítunk elő. Mindezt, mivel az adatok folyamatosan bővülnek és érkeznek, folyamatosan tesszük. Az információ segítségével pedig napi rendszerességgel vezetői, csoportvezetői, tervezői szinten olyan döntéseket tudunk hozni, amelyek az információ nélkül csak véletlenszerű döntések lennének.

Mit kezd ezzel a Symbol Tech?

Régi, növekedésnek indult ügyfeleink és új, valóban vállalati ügyfeleink egyaránt igénylik az információt. A megfelelő mennyiségű adat rendelkezésre is áll. Elegendő mennyiségnek minősíthető a középvállalati szektorban mondjuk évi 800.000 bizonylat tétel/készletmozgás illetve 8-10 telephely.

Adatbázisunk folyamatosan fejlődött az elmúlt években. Sok apró lépés következtében a számla kiállításától eljutottunk odáig, hogy csak a kimenő és bejövő számlák és szállítólevelek 17 (!!!) féle dimenzió szerint hordoznak információt és valódi adatbányászati alapanyagot képviselnek. Erre építve fog megjelenni Enterprise rendszereinkben az adatbányász eszköz, amely a sok dimenzió mentén enged kimutatni, analizálni, kutatni és ami a legfontosabb: döntéseket hozni!

Sok adat, nagy erőforrások?

Joggal merül fel a kérdés, hogy a sok adat, rengeteg információ feldolgozásához nagy erőforrásra lesz-e szükség? Nyilvánvalóan nem a jelenlegi infrastruktúrán fog megvalósulni egy relációs-OLAP rendszer, de már van rá megnyugtató válaszunk. Felhő számítógépparkunk éjszakai üzemben már jelenleg is ki tudna szolgálni adatbányászati folyamatokat. És ez a számítógéppark csak bővülni fog!

 

Symbol Ügyvitel v1.100 “Stratus”

A Symbol Ügyvitel idei első, 100-as verziója a hagyományoktól eltérően nem egy város nevét kapta, hanem egy felhőtípusét. A stratus (St, sztratusz) alacsony szintű rétegfelhő. Ezzel kívánjuk a próbaidő után hivatalosan is elindítani Felhő szolgáltatásunkat.

[learn_more caption=”Stratus-ról részletesen…”] A stratus (St, sztratusz) alacsony szintű rétegfelhő. Általában szürkés színű, ködre emlékeztető felhő, mely viszonylag egyenletes felhőalappal rendelkezik. Ha a Nap átsüt a felhőn, körvonalai felismerhetőek. Általában csendes esőt szolgáltat, így hullhat belőle szitáló eső, fagyott eső vagy szemcsés hó, máskor hosszas zivatar is. Leggyakrabban felsikló melegfront vagy az erőteljesebb kisugárzást követően a talajról felemelkedő köd (emelt köd) révén alakul ki. Felszínközeli változata tulajdonképpen a köd. Sajátossága, hogy e felhő esetében a magasabb fényvisszaverő képesség jobban érvényesül, mint az üvegházhatás, ezért a felhőtlen égbolthoz képest jobban lehűti a légkört.[/learn_more]

 

Fejlesztések az 1.100-as verziónkban:
Csak a legfontosabbakat említjük, a teljes lista elérhető a Tudásbázis címen!

 

NAV cégadat lekérdezés
Vevő és szállító ablakon lehetőség van a beírt cégnév vagy adószám alapján a cégadatokat a NAV-tól lekérdezni.

Belföldi adószám ellenőrzés
Belföldi adószám ellenőrzés is a rendszer része lett.

Adószám ellenőrzés naplózása
A közösségi és belföldi adószám ellenőrzés naplózásra kerül.

Bizonylat átvétele más vevőtől
Bizonylat átvételekor lehetőség van más vevőtől is bizonylatot átvenni.

Szerződések számlázása vevőnév alapján
Szerződések számlázása esetén lehetőség van a vevőnév alapjáni sorrendben előállítani a számlákat.

Leltárív termékei gyártó és szállító alapján
Leltárív termékekkel való feltöltését gyártó és szállító alapján is el lehet végezni.

Emlékeztetők megjelenítése feltűnőbben
Listákon az emlékeztetők megjelenítése feltűnőbb lett.

 

Évváltás #2013: 2m Ft felett vevő adószám kötelező

2013. január 1-ét követően  teljes körű ügyletek esetén akkor is fel kell tüntetni a számlán a terméket beszerző, szolgáltatást igénybe vevő adóalany adószámát, ha belföldi áfás ügylet keretében az áthárított áfa összege eléri vagy meghaladja a 2 millió forintot. Nézzük részletesen, hogy mi változik január 1-től!  (a törvényben történt változások/kiemelések kerülnek csak említésre)

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (továbbiakban: Áfa tv.) 169. § szerint 2013. január 1-jétől a számla kötelező adattartalma a következő:

dc) adószámának vagy csoportos általános forgalmi adó alanyiság esetén csoportazonosító számának első nyolc számjegye, amely alatt, mint belföldön nyilvántartásba vett adóalany részére a termékértékesítést, szolgáltatásnyújtást teljesítették, feltéve, hogy a terméket beszerző, szolgáltatást igénybe vevő adóalanyra a k) pont szerinti áthárított adó a 2 000 000 forintot eléri vagy meghaladja és a termék értékesítője, szolgáltatás nyújtója gazdasági céllal belföldön telepedett le, gazdasági célú letelepedés hiányában pedig lakóhelye vagy szokásos tartózkodási helye van belföldön.

h) a „pénzforgalmi elszámolás” kifejezés, a XIII/A. fejezetben meghatározott különös szabályok szerinti adózás alkalmazása esetében;

l) az „önszámlázás” kifejezés, ha a számlát a terméket beszerző vagy a szolgáltatást igénybe vevő állítja ki;

 

Fogalmak

A vevő adószáma (annak első nyolc számjegye)
A d) pont dc) alpontjában szereplő kötelezettség, mely szerint a termék beszerzője, szolgáltatás igénybevevője adószámának (csoportos adóalanyiság esetén csoportazonosító számának) első nyolc számjegyét fel kell tüntetni a számlán abban az esetben, ha a terméket beszerző, szolgáltatást igénybevevő belföldön nyilvántartásba vett adóalanyra áthárított általános forgalmi adó eléri vagy meghaladja a 2 000 000 forintot, az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (továbbiakban: Art.) 31/B. § (2) bekezdésében előírt számlánkénti nyilatkozattételi kötelezettséggel van összefüggésben. A dc) alpontban szereplő kötelezettséget az Áfa tv. a belföldön letelepedett adóalanyra írja elő kötelezően, a belföldön nem letelepedett („csak” áfa regisztrációval rendelkező külföldi) adóalanyok számára a vevő adószámának feltüntetése nem kötelező, azonban ez – ezesetben is, mint bármely más kötelező adattartalmon kívüli információ feltüntetése – lehetőségként adott az adóalany számára. Az Art. 31/B. §-a szerinti nyilatkozattételi kötelezettség azonban a feltételek fennállása esetén valamennyi belföldön nyilvántartásba vett áfa alanyra vonatkozik függetlenül attól, hogy belföldön letelepedett-e.

A „pénzforgalmi elszámolás” kifejezés
A „pénzforgalmi elszámolás” kifejezést annak az áfa alanynak kell feltüntetni a számlán, aki/amely adóalany az Áfa tv. XIII/A. fejezete szerinti pénzforgalmi elszámolást választotta, és az olyan számlán kell feltüntetni, amelyet a pénzforgalmi elszámolás időszakában általa belföldön teljesített olyan termékértékesítésről, szolgáltatásnyújtásról bocsát ki, mely után az általa fizetendő adót az Áfa tv. 196/B. § (2) bekezdés a) pontja alapján pénzforgalmi szemléletben állapítja meg. Ha a pénzforgalmi elszámolást választó adóalany által teljesített termékértékesítésre, szolgáltatásnyújtásra nem vonatkozik a pénzforgalmi elszámolás (pl. az Áfa tv. 10. § a) pontja vagy 89. § -a szerinti ügyletek), akkor az ilyen ügyletről kibocsátott számlán nem kell a „pénzforgalmi elszámolás” kifejezést feltüntetni akkor sem, ha az a pénzforgalmi elszámolás időszakában teljesül.

Az „önszámlázás” kifejezés
Az Áfa tv. 169. § l) pontja alapján az „önszámlázás” kifejezést akkor kell feltüntetni a számlán, ha a számlát a terméket beszerző, szolgáltatást igénybe vevő állítja ki. A számla-kibocsátási kötelezettséget a teljesítésre kötelezett adóalany helyett a terméket beszerző, szolgáltatást igénybe vevő adóalany is teljesítheti az Áfa tv. 160-162. §-ában foglaltakat megfelelően alkalmazva. Az „önszámlázás” kifejezést a feltételek megléte esetén akkor is fel kell tüntetni a számlán a terméket beszerző, szolgáltatást igénybevevő belföldön nyilvántartásba vett adóalanynak, ha a teljesítésre kötelezett belföldön nyilvántartásba vett adóalany, és akkor is, ha a teljesítésre kötelezett külföldi (belföldön áfa alanyként nem regisztrált) adóalany.

Egyéb, kötelezően alkalmazandó kifejezések
Az Áfa tv. 169. § n) pontja értelmében, ha adófizetésre a termék beszerzője, szolgáltatás igénybevevője kötelezett, akkor a „fordított adózás” kifejezést, a p) pontja értelmében az Áfa tv. XV. fejezetében meghatározott különös szabályok szerinti utazásszervezési szolgáltatás nyújtása esetében a „különbözet szerinti szabályozás – utazási irodák” kifejezést, a q) pontja értelmében pedig az Áfa tv. XVI. fejezetében meghatározott különös szabályok szerinti használt ingóság, műalkotás, gyűjteménydarab vagy régiség értékesítése esetében a „különbözet szerinti szabályozás – használt cikkek” vagy a „különbözet szerinti szabályozás – műalkotások”, vagy a „különbözet szerinti szabályozás – gyűjteménydarabok és régiségek” kifejezések közül a megfelelő kifejezést kötelező a számlára rávezetni.

Fontos, hogy az idézőjelben szereplő, az előzőekben részletesen bemutatott szövegfordulatokat, kifejezéseket az előírtaknak megfelelően kell a számlán szerepeltetni. Az Áfa tv. 178. § (2) bekezdése értelmében ugyanakkor a számlát nem csak magyar, hanem bármely élő idegen nyelven ki lehet állítani. Abban az esetben, ha a számlát nem magyar nyelven, hanem más nyelven állítják ki, az idézőjelben szereplő szövegfordulatokat is a számla kiállítása nyelvének megfelelő nyelven kell feltüntetni (pl. angol/német/francia nyelv használata esetében a megfelelő kifejezések „fordított adózás” esetén „Reverse charge/ Steuerschuldnerschaft des Leistungsempfängers / Autoliquidation”, „pénzforgalmi elszámolás” esetén „Cash accounting/ Besteuerung nach vereinnahmten Entgelten‘ (Kassenbuchführung)/ Comptabilité de caisse”, „önszámlázás” esetén pedig „Selfbilling/Gutschrift/Autofacturation”).

Halló, a programozóval szeretnék beszélni!

Ez az, amit nálunk nem lehet. Hogy miért nem? Eddigi tapasztalatom alapján az ügyfél és a fejlesztő cég érdeke is ez. Hogy írhatok ilyen blődséget? Elárulom…

 

 

 

A köztudatban az él, hogy a “programozók írják a programokat”. Ha a felszínt nézzük, ez lényegében így is van. De, ha kicsit jobban megvizsgáljuk, és eltekintünk az egyfős csapatoktól, akkor könnyű belátni ennek az okát: A programozók (nem vagyok sznob, de jobban szeretem a fejlesztő megnevezést), szóval a fejlesztők dolga tényleg az, hogy életre keltsék a megálmodott, kitalált funkciókat egy rendszerben. Az viszont már nagy kérdés, hogy kinek kell megálmodnia, kitalálnia ezeket a funkciókat? A fejlesztőknek? Nem hiszem. Az ő feladatuk, hogy egy konkrét feladatra a legmegfelelőbb szakmai megoldást adják, nem pedig az, hogy tisztában legyenek a helyesbítő számla tartalmi és formai követelményeivel, vagy, hogy kapásból vágják a tárgyi eszközök terven felüli ÉCS-jének könyvelését.

 

Ettől függetlenül az ügyfél meg tudja mondani, hogy mit akar, nem?

Sajnos nem. És ezzel nem az ügyfeleink képességeit akarom degradálni. Mivel hála istennek volt szerencsém eddigi pályafutásom alatt jó néhány nagy rendszer kialakításában, bevezetésében részt venni, így sokszor találkoztam azzal a helyzettel, hogy az ügyfél által igényként elmondottak a végén csak nagy jóindulattal hasonlítottak a végső megoldásra. És még mielőtt az a vád ér, hogy persze úgy könnyű, hogy nem vesszük figyelembe az ügyfél igényeit, fontos elmondanom, hogy ez természetesen az ügyféllel történő folyamatos egyeztetések, konzultációk eredménye lett.

Fontos, hogy ezekben az esetekben sem az ügyfél képességeivel van baj, csak az ügyfél a legtöbb esetben kereskedelemmel, gyártással, szerviz vagy karbantartási feladatokkal – és még sorolhatnám – foglalkozik, és a legritkább esetben ügyvitel szervezéssel. Az ügyfélnek nem feladata, és nem is elvárható, hogy minden egyes folyamatot tudjon összefüggéseiben, vagy akár más folyamatokkal lévő kölcsönhatásinak tekintetében elemezni. Ez a dolga annak a csapatnak, amely az ügyfél és a fejlesztés között helyezkedik el és nagyon egyszerűen mondva tolmácsol a két fél között. Kicsit ért “ügyfélül” és kicsit ért “fejlesztőül”, de elsősorban van tapasztalata az ügyvitel területén. Nem azért mert ő okosabb másoknál, egyszerűen neki ez a szakmája.

 

OK, de minek ez a körítés a dobozos rendszereknél? Főleg amikor csak egy egyszerű dolgot kérek?

A dobozos rendszerek is ugyan olyanok, mint a nagyok. Vagy legalábbis olyannak kellene lenniük: átgondoltnak, konzekvensnek. Dobozos rendszereknél nem feltétlenül egy adott ügyfél igényének a megvalósítása a probléma, hanem a többi ügyfél esetlegesen pont ellentétes igénye. Ilyenkor mi legyen? Melyik ügyfélnek legyen igaza?

 

Már hallom…

Már hallom, ahogy az ügyviteli szoftverek területén jártasabb olvasók már mormolják, hogy paraméterezéssel sok minden megoldható. Ez így van, de kérdésem, hogy mennyi paramétert bír el egy dobozos rendszer? Mennyit időt és mekkora költséget hajlandóak szánni az ügyfelek egy pár tízezer forintos szoftver betanulására? Mivel ez a bejegyzés is jóval hosszabbra sikerült a tervezettnél, ezekre a kérdésekre egy másik cikkben írok.

3F iskola: Félretájékoztatás és félinformációk felsöfokon

Félretájékoztatás és félinformációk felsőfokon: A kérdés csak az, hogy szándékos, tudatos marketing vagy „nemes” egyszerűségből adódik?

Hírlevél

A minap kaptunk hírlevelet egy letűnt és ezek szerint újraéledő (?) ügyviteli portál nevében egy konkrét számlázó programot reklámozva. Mint köztudott az ex-ügyviteli portál és a kérdéses számlázó program készítője ugyanaz. (a weboldalukon feltüntetett tulajdonjog megszerzés helyett persze cégátnevezésről van szó, cím ugyanaz, adószám, bankszámla változatlan, dolgozói létszám jelentősen, 50%-kal nőtt 2 főről 3 főre – szerk.) Ez idáig rendben is van, aki nem nézi a cégnyilvántartást, annak elmegy. Remek marketingfogás.

Csúsztatás

Ami viszont kevésbé korrekt – legalábbis az én szememben – hogy a kérdéses tízezer forintos kategóriában tartozó számlázó programocska termékkövetési díját hasonlítjuk össze „egy meg nem nevezett, de szintén széles körben elterjedt szoftver” frissítési díjaival. (Mivel a díjak alapján nem a Symbol Ügyvitel termékcsaládról van szó így a személyes érintettségünk kizárható!). A hírlevél írója szépen kiemeli, hogy saját terméke akár közel 100 ezer forinttal olcsóbb fenntartási díjak mellett használható, mint a másik „általános gyártó” terméke. Ez nagyszerű, ennek örülünk is, hiszen senki sem szeret fölöslegesen pénzt kidobni.

Egy dologról azonban nagyvonalúan nem esik szó: valószínű a két összehasonlított szoftver alap funkcionalitásban is hasonló kategóriában tér el. Véleményem szerint ezt is illett volna kiemelni, hiszen számlázó és számlázó program – ahogy a köznyelv hívja – körülbelül akkora eltérés lehet árban, tudásban, funkcióban, mint autó és autó között. Így nemhogy almát hasonlítunk körtével, hanem ribizlit dinnyével. Súlyban, ízben, árban… Arról ne is beszéljünk, hogy hol mit értenek a terméktámogatás alatt.

Ébresztő!

Remélem és személy szerint nagyon bízom benne (főleg így Karácsony előtt), hogy a mai magyar cégvezetők ennél nagyságrendekkel tudatosabb körültekintőbb vásárlók és nem vezethetők meg ilyen bazári trükkökkel. Remélem, nem csak a magunk, hanem minden színvonalas terméket előállítani próbáló vagy minőségi szolgáltatást nyújtó hazai cég nevében is. Tényleg csak az alacsonyabb árakkal tudunk jobbak lenni egymásnál? Ébresztő!

ui: Egy kis muníció a következő hasonló hírlevélhez: ha a Symbol Ügyvitel Enterprise terméket is megvizsgálták volna, a megtakarítás évi több százezer Ft is lehetne!

Régi ügyv.igazgató újra a vezérigazgatói székben

Cégünk vezérigazgatói posztját 2012. december 1-től Balázs Csaba, korábbi ügyvezető veszi át. Hogy a cég jövőjét érintő változásokról képet kapjunk, a decemberi sajtómegjelenésekből ollóztunk össze néhány fontos kérdés-választ.

 

K: Milyen érzés újra a vezetői székben ülni?

B.Cs: Őszintén? Jó érzés, de a felelősség terhe ott van az emberen. Korábban én voltam a cég ügyvezetője (sőt, alapítója is – a szerk.), aktív résztvevő voltam a Symbol Ügyvitel üzletág létrehozásában, majd a szakmám felé fordultam és a cégnek új vezetője lett. Most újra én csoportosítom a cég erőforrásait és én ütemezem a terveket. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy minden olyan, mint régen. A világban egy állandó dolog van, az pedig a változás maga.

 

K: Miért történt a váltás, miért kellett távozni a vezérigazgatónak?

B.Cs: Ezt Ön rosszul gondolja! Általános vélekedés, hogy egy vezérigazgatót vagy leváltanak, vagy távozik a cégtől. És általában valamilyen nagy hibát követ el előtte. Cégünk ebben is különbözik. Korábbi vezetőnk két évig irányította a céget. Ez alatt sok fejlesztést hajtott végre, általa (és a termék által is) sikerült kitörnünk a “Windows-os számlázó programok” skatulyából is. Neki köszönhetjük azt a tárgyalás technikai módszert is, amely a vevő-eladó felállás helyett partnerséget eredményez a cégekkel. A cégben tanácsadóként folytatja a munkáját, továbbra is számít a véleménye. De szükség volt egy új hullámra.

 

K: Ez az új hullám mennyire lesz más, mint az elmúlt évek irányvonalai?

B.Cs: A céges jelleg építését végeztük az elmúlt két évben. Vállalkozásból elindultunk a vállalati működési modell felé, megalapoztuk a nevünket a piacon. Arra mindig figyeltünk, hogy a cég vezetése egy kézben összpontosuljon, az önálló csapatok ne folytassanak partizán tevékenységet. Ez idő alatt nagyon sok szakmai ötlet gyűlt fel bennünk, amelyet most hagyunk kitörni magunkból. Én személy szerint ennek a híve vagyok. Régen is büszkék voltunk arra, hogy fejlesztő csapatunk kreatív és nagyon gyorsan dolgozik. Persze fontos megjegyezni, hogy nem olcsón, hanem profin és gyorsan! Most ismét büszkék leszünk arra, hogy piszkosul kreatívak vagyunk. Emiatt pár dolgot át fogunk, át kell alakítani.

 

K: Mely területeket kívánja átalakítani?

B.Cs: Az ügyfélszolgálat kiemelt jelentőségét megszüntetjük. Sok piaci szereplő a szoftverek valós vagy vélt problémáira adott válaszokkal kíván érvényesülni és komplett call-center szolgáltatást üzemeltet. Ezzel persze a háziorvosokhoz hasonló terheket vesz a vállára, lassan vizitdíjat kell szednie. Különben mindenki telefonálni fog, már azok is, akiknek nincs otthon elég barátjuk. Ezek az idők már elmúltak, az ügyfelek kiszolgálását mi másképp képzeljük! Tudomásul kell venni, hogy egy szoftver megvásárlásával nem egy teljes szakértő csapatot veszünk napi 24 órában, heti 7 napban.

 

K: Megszűnik az ügyfélszolgálat?

B.Cs: Természetesen nem erről van szó. De egy cégvezetőnek saját hatáskörében kell tudnia megoldani a céges problémákat, egyeztetni a könyvelővel, képezni a raktárost, csak megfelelő számítógépes ismeretekkel alkalmazni az eladót. Mi ehhez “csak” egy profi eszközt tudunk biztosítani! Az ügyfélszolgálati támogatás nem szűnik meg, de a szavak szintjéről elektronikus csatornákra tereljük azt, egy hibakezelő rendszerbe tudják beküldeni ügyfeleink az igényeiket, javaslataikat. Innen pedig időtől és tértől függetlenül el tud jutni az információ a megfelelő csapathoz. Persze Enterprise ügyfeleink eddig is kiemelt ügyfélkezelést kaptak, saját szakértő foglalkozott velük, eddig is, ezután is telefonon. “A programozóval akarok beszélni” illetve “Azt szeretném kérni, hogy legyen ott egy sárga gomb…” jellegű kéréseknek a dobozos termékvonalon már nem tudunk és nem akarunk eleget tenni.

 

K: És milyen esetleges bővülés várható?

B.Cs: Esetleges? Rendszerünk az ügyviteli piac legtöbb, dokumentált változását, bővítését tartalmazza, erről részletes leírásokat talál bárki weboldalunkon, szoftvereinkbe beépítve. A kérdést inkább úgy fogalmaznám meg, hogy milyen irányba bővül a rendszer, illetve a cég maga? Az eddig mélytengeri búvárkodást szeretnénk felszínire cserélni. Sok hónapot töltöttünk azzal, hogy ügyviteli rendszerünk a legalsó bitek szintjén is megfeleljen az ügyféligényeknek. Csak egy példát hozok: vevői rendelés komissiózása előtt gyári számonként lehet vevőhöz foglalni az árut, amelyet tömeges számlázással, batch módban lehet a szállító járművekhez igazítani. És még a feldolgozandó raktárak bejárási sorrendje is állítható. Ehhez képest a rendelések komissiózása számos piacon lévő rendszerből teljes egészében hiányzik. Ugye érzi Ön is a mélységi búvárkodás fogalmát? Ehelyett a jövőben széltében kívánjuk a rendszerünket bővíteni. A modulok végletekig történő fejlesztése helyett új modulokkal és új technikai megoldásokkal rukkolunk elő. Ilyen lesz például a felhő! Ez nem az Amazon felhőjében (vagy saját szerveren) elhelyezett SQL szervert jelenti és nem is egy okostelefonról elérhető fájl szinkronizáló alkalmazás, mint például a DropBox. Ez egy saját tervezésű, ügyviteli rendszerekre optimalizált, titkosított és tömörített beléptetési és adatátviteli rendszer.

 

K: Ezek szerint a fellegekben kíván járni.

B.Cs: Ez egy kicsit pejoratív, de ugyanakkor vicces megfogalmazás. A fellegekbe vágyunk, de a földön maradunk. Szolgáltató cégként szeretnénk pozícionálni magunkat a jövőben, a jelenlegi gyártás és értékesítés páros helyett partnerségre törekszünk. Tele vagyunk tervekkel!

 

K: Úgy látom, élvezi a helyzetet.

B.Cs: Eddig sem voltam elnyomva cégen belül. A vezetőség együtt döntött a fontos kérdésekről, ezek után azonban a szakmai elhivatottságomnak nem lesz semmilyen korlátja. Két év cégépítés után újra technológiát építünk. És ez tetszik, élvezni fogom. Pontosabban élvezem, hiszen már részben belevágtunk. Az átmenet folyamatos.

 

K: Kellően felkészült a vezetés átvételére?

B.Cs: Ez egy összetett kérdés. A céget egyrészről vezetnem, pontosabban irányítanom kell. Ez egy sok energiát igénylő feladat. Ebben a válságnak hívott pénzügyi átrendeződésben minden héten felül kell vizsgálni a tervek életképességét. Korábban ezt 2-3 havonta elég volt megtenni. Másrészről szakmámat és hobbimat – ami egy és ugyanaz – is űznöm kell, erről nem szeretnék lemondani. A szoftver rendszerek tervezése, az architect feladatok ellátása töltik ki gondolataim nagy részét. A kérdésre visszatérve egy szükséges feladat, amelyet szívesen, teljes erőbedobással fogok ellátni.

 

K: Családja miként fogadja az új kihívást?

B.Cs: A családom mindig is mögöttem állt. 2009-ben is támogattak, amikor nagyon sokat éjszakáztunk, hogy a Symbol Ügyvitel első változata megjelenhessen. 2012 őszén is támogattak, amikor a jelenlegi vezető váltásra készültünk és szintén sok időt töltöttünk az irodában. A most három éves kislányomnak is köszönöm, hogy jól viselte édesapja távollétét.

 

K: Sok sikert kívánok új pozíciójához!

B.Cs: Igen, jól látja, a céges sikerekre összpontosítok. Köszönöm!

Kiszállítási igazolás: az áru valóban elhagyta az országot

Nagykereskedelemmel foglalkozó ügyfeleink egyre nagyobb számmal érkeznek a kiszállítási igazolás igényével. Az adóhatóság az ÁFA ellenőrzéskor fokozott figyelmet fordít arra, hogy az EU (közösségi) ÁFA-val kapcsolatos visszaélési lehetőséget csökkentse.

[learn_more caption=”NAV hivatalos állásfoglalás”] Közösségen belüli adómentes termékértékesítés Amikor a belföldi – magyar közösségi adószámmal rendelkező – adóalany olyan termékértékesítést hajt végre Magyarországtól eltérő tagállamban nyilvántartásba vett, ott közösségi adószámmal rendelkező (azaz a saját országában Közösségen belüli beszerzés címén adófizetésre kötelezett) adóalany vagy nem adóalany jogi személy részére, amely értékesítés következményeként a terméket igazoltan más tagállamba fuvarozzák, juttatják el, az adóalany értékesítése adómentes Közösségen belüli termékértékesítés. Ez az adómentesség nem azonos fogalom az adólevonásra egyébként nem jogosító mentességgel, mivel az ehhez kapcsolódóan belföldön esetlegesen felmerült beszerzésekben foglalt adó – a levonás egyéb feltételeinek fennállása esetén – levonható. Az adómentesség feltétele: 1. egyrészt, hogy a vevő más tagállamban közösségi adószámmal rendelkező adóalany legyen, 2. másrészt, hogy a termék az értékesítés következményeként – igazoltan – más tagállamba jusson el. A termék más tagállamba történő elfuvarozásának, eljuttatásának ténye fuvarokmánnyal vagy más hitelt érdemlő módon igazolható. [/learn_more]

Szoftverünk ügyfél centrikus és naprakész működése érdekében fontosnak tartjuk, hogy a következő verzióban tudjunk ilyen igazolást nyomtatni, azt a partnerrel ügyfeleink alá tudják írattatni. A garancialevélhez és számlakísérőhöz hasonlóan a számla kiegészítő nyomtatványa (lesz) a Kiszállítási igazolás. Automatikusan nyomtatásra kerül, tetszőleges alkalommal (azonos adattartalommal) újranyomtatható, tartalmazza a számla számát, a termékeket és minden egyebet, amely szükséges. Lássuk, hogy mit mond a törvény!

 

Jogszabály értelmezése: A kiszállítás megtörténtének igazolása

Sem az Áfa törvény sem más jogszabály nem ad konkrét előírást az igazolás módjára vonatkozóan. Az adóhivatali és a bírósági gyakorlatot ismerve annyi bizonyosan leszögezhető, hogy a kiszállítással kapcsolatos bizonyítékoknak hitelt érdemlően kell tanúsítaniuk a kiszállítás megtörténtét. E bizonyítékok származhatnak a felektől és valamely harmadik személytől. Az adóellenőrzések tapasztalata azt mutatja, minél függetlenebb a felektől a bizonyíték szolgáltatója, az igazolás bizonyító ereje annál nagyobb.

A kivitel hitelt érdemlő igazolásaként elsősorban a CMR fuvarokmány szolgálhat, ha a jogszabály a fuvarokmány kiállítását kötelezővé vagy lehetővé teszi. A fuvarokmány azonban önmagában nem elegendő bizonyító okirat! A fuvarokmány önmagában kizárólag azt igazolja, hogy a feladó és a fuvarozó a fuvarozási szerződést megkötötte és a fuvarozó az árut átvette, nem bizonyítja hitelt érdemlően, hogy az áru a másik tagállambeli rendeltetési helyre meg is érkezett. Ahhoz hogy az értékesítést az Áfa rendszerében adómentesnek tekinthessük, szükség van az országhatáron túli átadás-átvétel hitelt érdemlő igazolására is, vagyis arra, hogy a címzett lehetőleg megfelelő okirati formában – nyilatkozzon a termék átvételéről.

Amikor az eladó, vagy a vevő saját fuvareszközével viszi ki az árut az ország területéről, fuvarlevél kiállítására természetesen nincs szükség. Ilyenkor bizonyító eszköz lehet a vevő raktára által kibocsátott raktár átvételi elismervény, a menetlevél vagy az útnyilvántartás is.

Ha az igazolás beszerzése aránytalanul nagy költséggel jár, kivételes, különösen méltánylást érdemlő esetekben a vevő nyilatkozata is elfogadható. Az ilyen nyilatkozatnak nagyobb a bizonyító ereje, ha az eladó maga is meggyőződött a kiszállításról, tegyük fel az eladó fuvaroztatott. Érdemes figyelni továbbá az okiratok bizonyítóerejét növelő kellékekre: független/pártatlan tanúk, közjegyzői jelenlét, stb.

Az áru határon való átlépését igazoló okiratokat az adóhivatal akkor fogadja el az adómentes értékesítést alátámasztó bizonyítékként, ha azok megfelelő tartalommal rendelkeznek (így minimum tartalmazzák az eladó és a vevő nevét, címét, adószámát, a termék fajtáját, mennyiségét, értékét, rendeltetési hely megjelölését, a bizonyított esemény megtörténtének időpontját, helyét és az okirat kiállításának keltét) és az adóellenőrzés során az adóhivatal nem tár fel olyan tényt, körülményt, ami megdönti az okiratok tartalmának valódiságát. (Forrás: Frame)