Túl sok a kirakat – Reklámvilágháború

Régóta tervezem megírni ezt a posztot, de valahogy soha nem tudtam megfogni, hogy mi is a baj a sok kisvállalkozással. Most elég sok impulzust kaptam, hogy talán össze tudom foglalni, miért is tart régóta a Reklámvilágháború és ez kinek áll érdekében? Van-e egyáltalán kiút? Kell-e ezzel foglalkozni?

A KSH statisztikái alapján közel 700.000 (!!!) egyéni- és társas vállalkozás van kis hazánkban. A számuk a gazdasági helyzet miatt évről-évre jelentősen csökken. A csődbe ment cégek helyett azonban újak alakulnak. A cégbíróság tele van létrejövő és megszűnő cégek kérelmeivel.

Szellős kirakat

A gazdaság nem tud ennyit eltartani! Nem arról beszélünk, hogy Európai Uniós pénzből nem tudjuk dotálni a veszteségüket (bár ez is igaz), hanem ennyi cégnek nem kényelmes a piacon a portékát árulni. A Lehel piac sem tud 6000 kofát befogadni!

A fenti megállapítás főleg a szolgáltató iparra és a gyártó cégekre igaz, de egyre inkább előtérbe kerül, hogy a kereskedő cégek is túl sokan vannak ugyanazon a piacon a ugyanazzal a termékkel. És mindenki elad! Illetve el akar adni! Ehhez különböző eszközök állnak a rendelkezésre, sőt cégek alakulnak marketing értékesítési stratégiák kitalálására. És a sok piaci szereplő fizet, mint a katonatiszt!

A reklámozásban ugyanez a tendencia látható. Egymással versengenek, hiszen adott a futópálya! Egyre gyorsabban futnak, egyre több pénzt dobnak bele. Erre a másik is elkezd gyorsabban futni, több pénzt beledobni és a játszma nem ér véget. A nagy gazdasági szabadság hozzászoktatta megtanította az embereknek, hogy vállalkozzanak, csinálják egyedül! És ők pont ezt teszik…

…pedig ésszerűen gondolkodva lehetne ezt jobban is csinálni! Sok könyvelővel találkozom, nagy részük egyedül dolgozik. Néhányuknak segít egy asszisztens. Nagyon kevesen pedig (saját gyűjtés, nem reprezentatív) többen dolgoznak együtt, megosztják a munkát. Mindig felmerül bennem a kérdés, hogy ez a sok egyedüli könyvelő miért tart fent saját kirakatot, miért vannak saját ügyfelei, miért nem könyvel mondjuk a PricewaterhouseCoopers-nek alvállalkozóként? És itt van a kutya elásva!

Amíg mindenki saját céget tart fenn, saját ügyvezetője és dolgozója önmagának, intézi a hirdetést, marketinget, saját weboldalt épít, szépít, ahelyett, hogy szövetségre, üzleti kapcsolatra lépne más cégekkel és kialakulna a hierarchia, addig ez egy rossz irányba forgó spirál lesz! Miért van az, hogy ma Magyarországon a cégek nem szeretik egymást? Miért csak Önös érdekük érvényesítése céljából lépnek egymással üzleti kapcsolatra?

Példa a beszállítói hálózatra

Miért nincs beszállítói hálózat? Persze van, a hírekből is halljuk, hogy a győri és esztergomi autós cégek a közvetlen dolgozóikon kívül még több száz cégnek adnak munkát, akik oda beszállítanak. De valahogy ez hiányzik a szolgáltatói szektorból! Nem jellemző, hogy valaki alá dolgozunk.

Pedig így a kirakatot csak a legfelső cégnek kellene megvilágítania, karban tartania, berendeznie. És ez a kirakat sok-sok “alsó” cég termékeit megmutathatná!