Bejegyzés

Kritikus tömeg – Társadalom, gazdaság, kerékpár

Nemrégiben egy kuponoldal sablon értékesítője keresett meg minket, hogy szeretnénk-e megjelenni 20-70%-os akcióval az oldalukon. Beszélgetni kezdtünk és ott fejeztük be a tárgyalást, hogy kuponos vásárlásnál 70% felárat szeretnénk adni leendő ügyfeleinknek. Ébresztő!

 

Tisztességes üzletet folytatunk

Cégünk vezérigazgatója a gazdasági életben szokatlan értékrendet képvisel. Elvárja, hogy minden beérkező számlát a befogadás napján elutaljanak kollégáim és ezt el is várja ügyfeleinktől. Szembemegy az árral.

Kis (ez még fontos lesz) hazánk gazdasága nem pörög eléggé. Nem vagyok közgazdász, de mivel cégünk kereskedelmi cégekkel áll partneri viszonyban, ujjunkat rajta tartjuk a gazdaság ütőerén, látjuk, hogy a cégek mivel próbálkoznak és mivel (nem) érnek el sikereket.

 

A gazdaság nem éri el a kritikus tömeget

Londonban élő barátaim hazalátogattak és két idevágó tapasztalatot osztottak meg velem.

1. Irodánk ablakán kinézve látják a Béke téren lévő gyros-ost. A megállóban leszálló emberek ott sétálnak el előtte, a bankfiókokból kilépő emberek még meg-meg állnak előtte. De kevesen mennek be. Nincs meg az a kritikus tömeg, amikor is az emberek egymást vonzzák be gyrost vagy baklavát enni. (És esetleg beszélgetni egy jót)

A gyrosos pedig a kis létszámú vendégkörből nem tud annyi pénzt termelni, hogy bővítse üzletét, a járdán fedett asztalokat helyezzen el, ezzel minőségibb szolgáltatást nyújtson.

2. Itthoni lakásukat felújítják, a Londonban kapható tapétát választják itt is. Londonban 7.500 Ft egy tekercs. Itthon 42.000 Ft. Nincs belőle árukészlet, nincs rá kereslet, nincs meg a kritikus tömeg. Pedig ha olcsóbban adná, talán többen vennék. Közgazdasági egyetemen profit maximalizálásnak hívják ezt a gondolkodásmódot. De ehhez mérhető, reprezentatív mennyiségű erőforrásra (vásárló, áru) van szükség…

 

A kritikus tömeg helyett kapkodásba csap át

10 millió honfitársunk közül kb. 3 millió keres pénzt, ennyien tudnak pénzt költeni. Persze a nem kereső családtagjaik is költhetnek, de a pénz ettől nem lesz több, sőt. A felosztandó torta, az elköltésre váró pénz (bruttó hazai termék, stb.) ugyanakkor, a módszer, amellyel a gazdaság működik, nem gazdaságos, nem szép.

A manufakturális működésből kevés cég csap át valódi vállalatba, sőt a gazdasági folyamatok is a kis vállalkozásokat, egyéni cégeket részesítik előnyben (hiszen valamiből meg kell élni). A valódi vállalati modell azonban előnyösebb lenne! Ismét fordítva ülünk a lovon. Nézzük a problémákat:

  1. Webáruház, ahogy nem szabadna

Webáruházat akkor kell nyitni, ha az üzlet annyira beindult lokálisan (boltban, áruházban), hogy a vevőket nem tudjuk kiszolgálni. Vagy akkor, ha valóban kényelmes kiszállítani valamit az ügyfélnek. Annak az ügyfélnek, aki már rendszeres vásárlónk. Napi 3-4 rendelés is kevés. Heti pár 100 rendelésnél már van értelme. Az elején persze ez nem fog menni, de hogy egy év után sem érjük el ezt a számot? Akkor nincs meg a működéshez szükséges kritikus tömeg!

  2. Szájhagyomány, ahogy kellene

Jó bornak is kell cégér! De maga a cégér mit sem ér, ha a termék nem kiváló, nincs az embereknek rá szükségük és nem akarják csak úgy önszántukból megvenni. Az értékesítés sokat változott az elmúlt években, de a szájhagyomány alapú (lassú, de biztos) információ terjedés az egyik legfontosabb. Ehhez is kell egy kritikus tömeg!

  3. LIKE-ok, ahogy működne

Közösségi oldalak, Facebook. Az információ spóra szerűen terjed. Ha megvan a megfelelő kritikus tömeg! Jelen esetben olvasó, megosztó, kommentelő, dislike-oló. Kis hazánkban nincs meg! Félig reprezentatív lehet az a felmérés, amelyet saját Facebook profilom alapján készítettem. Az elmúlt egy évben nem láttam olyan kommentet, amelyet 30-nél többen véleményeztek volna (like+komment). És ezek is cuki cicák és egy hónapos csecsemők nagymamáknak címzett fényképei. Ez nagyon kevés! Hazájában a Facebook több ezer like-ot kap, százával szólnak hozzá. Ott elérhető a tömeg!

 

…és az az ominózus kupon

A kupon is egy trendi, felkapott, új hullám. Adj kedvezményt, válogatok és ha esetleg tetszik, amit ma elém raktál, akkor megveszem! Az eredetileg készletkisöprésre tervezett modellben (maradt 5 darab valami, a készlet erejéig féláron elvihető) elkezdtek szolgáltatásokat értékesíteni. Korlátlan készlet áll rendelkezésre, soha nem fogy el. Ez egy véget nem érő akció, egy véget nem érő árcsökkentő hatással. A szolgáltatás az eredeti áron már soha nem lesz elérhető! És ezzel magunk alatt vágjuk a fát, az egész gazdaság egy nagy favágó!

A Symbol Tech Zrt. már többedik alkalommal nyilatkoztatja ki, hogy a termékünkért, a szolgáltatásainkért pont annyit kérünk, amennyibe szerintünk kerül. Erre sem kedvezményt, sem felárat nem tudunk és szándékozunk felszámolni. Cégünk értékrendje ezt diktálja!