Bejegyzés

A legtöbb telefonhívást emiatt kaptuk

Ritkán fordul elő, hogy észrevehetően sok hívást kapunk egy programváltoztatás miatt. Az 1.112-es verzióval most ez megesett. Ügyfeleink 7-8%-a telefonált (a verziószám hasonlít a 112-es segélyhívó számra, de ez csak véletlen) vagy írt e-mail üzenetet, hogy egy eddig nem látott korlátozás miatt nem tud bizonylatot kiállítani. A végén örültek a korlátozásnak.

Ügyfeleink az új verzióval elkezdtek bizonylatokat kiállítani, de a rendszer nem engedte elmenteni a bizonylatot. Ekkor jöttek a telefonok. A verziótörténet az alábbi bejegyzést tartalmazta:

Bizonylat dátumok fokozott ellenőrzése

A bizonylat dátumok fokozott ellenőrzése (rendszerbeállítások) nem engedi adott napnál régebbi vagy újabb bizonylat kiállítását. A tolerancia értékek a kelt, teljesítés és fizetési határidőre külön-külön adhatóak meg.

Több ügyfelünk kérésére/javaslatára bevezettük azt a rendszerbeállítást, mely szerint adott határokon belül lehet csak dátumot beállítani. Ennek célja, hogy ne lehessen például az 512-es évre (1502 évvel ezelőtti évben) bizonylatot kiállítani. Ez 7-8%-nyi ügyfélnek nem engedte elmenteni a bizonylatot, de ők ennek örültek, hiszen valamilyen rossz dátumot adtak meg.

A jövőben is javasoljuk, hogy minden felhasználó tekintse át a verziótörténet újdonságait és a narancs színnel kijelölt részeket külön értelmezzék, alkalmazzák cégükre.

Időzónák hatása az ügyvitelben

Próbálták-e már a Symbol Ügyvitelt Londonban elindítani? És Los Angelesben? Londoni kiruccanásunk alatt a Temze partján elindítottuk a szoftvert és egy ablak fogadott minket, miszerint a számítógépünk órája eltér a szerver idejétől. Miért írja ki és miért fontos ez?

A szoftver korai verziójában biztonsági célból beépítésre került egy dátum/idő ellenőrzés, hogy a számítógép rosszul beállított órája ne okozzon eltérést a bizonylatok folytonosságában. 10 percnyi eltérésre már figyelmeztet, 6 óránál nagyobb eltérés esetén nem is engedi a programot elindítani. A felhasználói bejelentések között két alkalmat találtunk, amikor ügyfeleknél megjelent a dátum eltérés információs ablak. Most a saját bőrünkön tapasztaltuk meg és gondolkozni kezdtünk…

Időzónák

Miért ne fordulhatna elő, hogy valaki külföldről éri el a céges szervert? Ilyenkor mit jelent, hogy nála 17 óra van, nálunk csak 14? Mi legyen a “fő-idő”? Jó lenne erre a Greenwich Mean Time, azaz a GMT? Az a logikus döntés született, hogy a Symbol Ügyvitel szerverének ideje lesz a mérvadó. Ezt kell (fizikai helytől függetlenül) GMT+1-re (Budapest, Bukarest) beállítani és minden kliens alkalmazás ehhez fog igazodni.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a szerver dátuma/ideje az az érték, amely alapján létrejönnek a bizonylatok, elkészülnek a hozzászólások, naptárbejegyzések. Hogy a felhasználónak ne okozzon gondot a dátum anomália, 30 percnyi eltérés után (vannak fél órás időzónák is!) a főablakon, a jobb alsó sarokban megjelenik a szerver idő, amely eltér a számítógép idejétől és attól az időtől is, amit az ablakon kinézve látunk.

Ha valaki magyar időhöz viszonyítva +12 órában van – azaz nálunk 21h-kor ott már reggel 9h van – azt fogja látni, hogy a bizonylatok még “tegnapi” dátummal kerülnek kiállításra, hiszen a szerver ideje szerint még tegnap este 21h van.

A fentiekkel remélhetőleg kihúztuk a “méregfogát” a világ időzónáinak és univerzális megoldást adtunk arra, hogy a világon bárhol is vagyunk, a magyar időt tekintjük az ügyvitel alapjának.